Group therapy στο διάβασμα

Η εξεταστική είναι πάντα μια απειλή για τους φοιτητές και δεν είναι κάτι το οποίο αμφισβητείται. Αν σε κάποιον αρέσει αυτή η περίοδος σίγουρα είναι η Ερμιόνη από τον Harry Potter. Σε προηγούμενο άρθρο αναφέρθηκα στα κόλπα που μπορεί να κάνει  κάποιος για να βελτιώσει τον τρόπο που μαθαίνει και μελετάει. Στο σημερινό άρθρο θα προσπαθήσω να αναδείξω την δύναμη που έχει το ομαδικό διάβασμα.

Πολλοί από εμάς είμαστε μοναχικοί καβαλάρηδες και δεν μπορούμε να συγκεντρωθούμε ή δεν θέλουμε να επικοινωνήσουμε με άλλους ανθρώπους κατά τη διάρκεια της μελέτης. Από την άλλη μεριά, υπάρχουν οι μαθητές/φοιτητές που δεν μπορούν να συγκεντρωθούν και να μελετήσουν μόνοι τους και προτιμούν το συλλογικό διάβασμα.

Το συλλογικό διάβασμα χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: η μία είναι η «Τα έχουμε διαβάσει και κάνουμε επανάληψη» και η άλλη, ίσως η πιο συνηθισμένη, η  «Δεν έχω ιδέα που πάνε τα 4», «Δεν ξέρω καν το χρώμα του εξωφύλλου του βιβλίου» κτλ κτλ.

groupstudying

Έχω βρεθεί και στις δυο καταστάσεις και θα παραθέσω τις εντυπώσεις μου.  

Στην περίπτωση που έχεις διαβάσει εσύ αλλά και τα άλλη μέλη της ομάδας, τα πράγματα είναι πιο εύκολα καθώς δεν θα σπαταλήσεις χρόνο να διαβάσεις τη θεωρία από την αρχή και κεφάλαιο κεφάλαιο. Σε αυτού του είδους τη συνάθροιση, μελετάς παλιά θέματα ή ασκήσεις που έχεις βρει στο διαδίκτυο και προσπαθείς να τα λύσεις ομαδικά. Σε μερικά μαθήματα κάποιοι είναι καλύτεροι από κάποιους άλλους (ή πιο διαβασμένοι) και βοηθούν αυτούς που υστερούν και έχουν απορίες. Τέτοιες εξειδικευμένες απορίες σε συγκεκριμένα θέματα μπορεί μόνο ο καθηγητής σου ή οι συμμαθητές σου να σε βοηθήσουν να τις κατανοήσεις. Αν ήσουν μόνος σου το πιο πιθανό θα ήταν να μην τις είχες λύσει καθόλου τις απορίες σου, να είχες πάρει τηλέφωνο κάποιον συμμαθητή σου που ίσως να γνώριζε ή να προσπαθούσες να βρεις διαδικτυακά την απάντησή σου.

Στην δεύτερη περίπτωση απαιτείται χρόνος και γερές προμήθειες φαγητού και καφέ. Όταν ξεκινάς διάβασμα 2-3 μέρες πριν το μάθημα που καλείσαι να δώσεις και δεν γνωρίζεις ούτε τον καθηγητή, ούτε το μάθημα που διδάσκει, ούτε την ύλη που θα πρέπει να καλύψεις, έχεις δύο επιλογές. Είτε παραιτείσαι από την προσπάθεια και λες «Καλό Σεπτέμβρη», είτε κάθεσαι και διαβάζεις. Ποια θα μπορούσαν να είναι τα πλεονεκτήματα αν διαβάζεις σε ομάδα;

  • Κάποιος ίσως να έχει διαβάσει και να σε καθοδηγήσει στο τι θα πρέπει να διαβάσεις και να δώσεις περισσότερη βαρύτητα.

  • Η ύλη μπορεί να διαμοιραστεί στα μέλη της ομάδας, με αποτέλεσμα ο κάθε ένας να έχει λιγότερο φόρτο διαβάσματος. Στη συνέχεια, κάθε ένα από τα μέλη μπορεί να κρατάει σημειώσεις από το κεφάλαιο που διάβασε και στο τέλος να γίνει μια ανακεφαλαίωση όλης της ύλης.

  • Όταν δεν πρόκειται για βιβλίο αλλά για σημειώσεις μαθήματος , υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες κάποιος από την ομάδα να έχει δικές του σημειώσεις που θα βοηθήσουν στην μελέτη του μαθήματος.

  • Όταν δημιουργούνται απορίες στο κείμενο που διαβάζει ένα μέλος της ομάδας, μπορούν να απαντηθούν από κάποιο άλλο μέλος που ίσως έχει κατανοήσει καλύτερα το υπό μελέτη αντικείμενο.

Η συνεργασία αυτή ανάμεσα στους συμμαθητές / συμφοιτητές βασίζεται στην τεχνική της αμοιβαίας διδασκαλίας που αναδείχτηκε από τους Brown & Paliscar. Η τεχνική αυτή αφήνει τους μαθητές ελεύθερους να συνεργάζονται αλλά και να συμμετέχουν εποικοδομητικά σε συζητήσεις σχετικά με το κείμενο που καταπιάνονται. Ο ρόλος των μελών της ομάδας είναι να διαβάσουν και να κάνουν ερωτήσεις ο ένας στον άλλο με αποτέλεσμα να υπάρχει μια ανάδραση στην ομάδα. Μέσω αυτής της τεχνικής γίνεται χρήση και άλλων τεχνικών όπως της αποσαφήνισης, της ερώτησης, της πρόβλεψης αλλά και της σύνοψης.  Η μάθηση δεν είναι μια μοναχική διαδικασία αλλά μπορεί να αποκτηθεί με τη βοήθεια που δύναται να προσφέρει ο ένας στον άλλο.

Tags: , , , , , , , , ,