Η σωστή οργάνωση εργαλείο για υψηλή αυτοπεποίθηση και αποδοτικότητα

agxos_kakourouΟι περισσότεροι από μας, σε ποικίλες περιόδους της ζωής μας, έχουμε αισθανθεί άγχος σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Αρχικά, να διευκρινίσουμε πως όταν το άγχος που βιώνουμε κυμαίνεται σε φυσιολογικά όρια μπορεί να αποβεί ωφέλιμο για μας και να ενδυναμώσει την απόδοση και την αποτελεσματικότητα μας. Το πρόβλημα προκύπτει όταν το άγχος μας φτάνει σε επίπεδα που δε μπορούμε να ελέγξουμε, μας μπλοκάρει, δε μας επιτρέπει να αποδώσουμε το μέγιστο των δυνατοτήτων μας και λειτουργεί εις βάρος της αυτοπεποίθησης μας. Τα βήματα που ακολουθούν μπορούν να σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε αποτελεσματικότερα το άγχος σας και να βελτιώσετε την αυτοπεποίθηση και την απόδοση σας.

• Βάλτε πρόγραμμα

Η καταγραφή των υποχρεώσεων σας, των προθεσμιών που σας έχουν δοθεί και του εκτιμώμενου χρόνου για την ολοκλήρωση της κάθε υποχρέωσης σας και η όσο πιο συνεπής τήρηση του προγράμματος σας θα σας βοηθήσουν να οργανωθείτε καλύτερα, να μειώσετε το άγχος σας και να γίνετε πιο αποδοτικοί στην εργασία σας. Κατανείμετε τις εργασίες σας σε μικρότερες, βάλτε προτεραιότητες ανάλογα με τη σπουδαιότητα τους ή την αίσθηση του επείγοντος που έχουν και προτιμήστε να ξεκινήσετε με τις πιο δύσκολες και λιγότερο ενδιαφέρουσες στην αρχή της ημέρας γιατί τότε έχετε μεγαλύτερη ενέργεια ενώ, όσο περνάει η μέρα, η αποδοτικότητα σας αρχίζει να μειώνεται.

• Βγάλτε την αναβολή από το πρόγραμμα σας

Το να αναβάλλετε συνεχώς πράγματα που έχετε να κάνετε είναι μία συνήθεια που χρειάζεται να καταπολεμήσετε γιατί οι αναβολές λειτουργούν εις βάρος της απόδοσης σας, βγάζοντας σας εκτός χρονοδιαγράμματος. Συνεπώς, αφού ολοκληρώσετε την καταγραφή των υποχρεώσεων σας, φροντίστε να είστε συνεπείς απέναντι στο πρόγραμμα σας, αντισταθείτε στην τάση να ασχοληθείτε με άλλα πράγματα την ώρα που έχετε αποφασίσει να υλοποιήσετε τις υποχρεώσεις σας, ειδικότερα εκείνες που δε σας τραβάνε τόσο το ενδιαφέρον και αποφύγετε να κάνετε ταυτόχρονα παραπάνω από μία δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα να διαβάζετε παράλληλα δύο μαθήματα. Για να μην αποσυντονιστείτε, λοιπόν, και να τα αφήσετε όλα στη μέση ή να κάνετε λάθη είναι προτιμότερο να ολοκληρώνετε την κάθε δραστηριότητα ξεχωριστά και χωρίς διακοπές πριν προχωρήσετε στην επόμενη.

• Απομακρύνετε τους παράγοντες διάσπασης

Ένα από τα βασικά στοιχεία που θα συμβάλει στο να έχετε καλύτερη συγκέντρωση και μεγαλύτερη απόδοση είναι να απομακρύνετε στοιχεία που σας αποσπούν την προσοχή από την εργασία που έχετε να κάνετε. Για να κάνετε καλύτερη διαχείριση του χρόνου σας αλλά και να μη βγαίνετε εκτός του προγράμματος που έχετε ορίσει, καταγράψτε ποιες δραστηριότητες σας αποσπούν από το πρόγραμμα σας και προσπαθήστε να τις περιορίσετε σε συγκεκριμένες ώρες μέσα στην ημέρα, για παράδειγμα κατά τη διάρκεια της ώρας που έχετε ορίσει για διάλειμμα. Τέτοιες δραστηριότητες μπορεί να είναι τα social media και το σερφάρισμα στο Διαδίκτυο, η τηλεόραση, οι συζητήσεις και τα τηλέφωνα. Επιπλέον, όταν έχετε να φέρετε εις πέρας τις υποχρεώσεις φροντίστε ο χώρος στον οποίο θα εργαστείτε να είναι ταχτοποιημένος και να διαθέτει το απαραίτητο φως και ησυχία που χρειάζεστε για να είστε απόλυτα συγκεντρωμένοι και αφοσιωμένοι στην υλοποίηση των υποχρεώσεων σας.

• Κάντε το θετικό τρόπο σκέψης συνήθεια σας!

Όσο απλό και να ακούγεται, η υιοθέτηση θετικού τρόπου αντιμετώπισης των καταστάσεων και η καταπολέμηση των αρνητικών σκέψεων μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην τόνωση της αυτοπεποίθησης σας και στη βελτίωση της αποδοτικότητας σας. Πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση είναι να συνειδητοποιήσετε ότι έχετε άγχος αλλά και να το αποδεχτείτε σαν κάτι φυσιολογικό στη ζωή σας για το οποίο δε χρειάζεται να νιώθετε άσχημα αλλά χρειάζεται να βρείτε τρόπους αντιμετώπισης του για να μη σας επηρεάζει αρνητικά. Το επόμενο βήμα είναι να είστε σε επιφυλακή ως προς τις αρνητικές σας σκέψεις και να τις καταγράφετε όταν εμφανίζονται. Με αυτόν τον τρόπο, θα έχετε πληρέστερη εικόνα ποια είναι εκείνα τα ερεθίσματα που σας προξενούν άγχος και πίεση και θα μπορείτε πιο εύκολα να μην τις αφήνετε να σας κατακλύζουν αλλά να τις μετατρέπετε σε θετικές.

Ένα παράδειγμα που μπορεί να δημιουργήσει υψηλά ποσοστά άγχους είναι η τάση μας να τα έχουμε όλα υπό πλήρη έλεγχο. Επειδή, όμως, υπάρχουν και εξωτερικοί παράγοντες που παίζουν ρόλο στην εξέλιξη των πραγμάτων, ενδεχομένως να μη γίνουν πάντα τα πράγματα όπως τα έχουμε σχεδιάσει ακόμα και αν έχουμε καταβάλει μεγάλη προσπάθεια. Η απογοήτευση, σε μία τέτοια περίπτωση, είναι λογική αλλά δε θα πρέπει να επηρεάσει την προσωπική μας αξιολόγηση για τις ικανότητες μας ούτε την απόδοση μας την επόμενη φορά, αρκεί να είμαστε εντάξει με τον εαυτό μας ότι κάναμε ότι καλύτερο μπορούσαμε. Να θυμάστε ότι οι δοκιμασίες και οι αποτυχίες είναι μέρος της ζωής μας και ότι ο ρόλος τους δεν είναι να μας μπλοκάρουν αλλά να μάθουμε μέσα από αυτές και να βελτιωθούμε. Γι’ αυτό φροντίστε να μαθαίνετε μέσα από τα λάθη σας και την επόμενη φορά που θα νιώσετε πολύ αγχωμένοι προσπαθήστε να βρείτε αντίλογο στις αρνητικές «φωνούλες» του μυαλού σας.

• Προφυλάξτε τον εαυτό σας από τον αρνητισμό.

Η θετική αντιμετώπιση απέναντι στα πράγματα, αν και δύσκολα επιτυγχάνεται κάποιες φορές, είναι ένα βασικό εργαλείο καταπολέμησης του άγχους και ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης. Είναι σημαντικό, ειδικά όταν περνάτε περιόδους έντονου άγχους όπως είναι η περίοδος των εξετάσεων, να προφυλάσσετε τον εαυτό σας από καταστάσεις και ανθρώπους που ενισχύουν το άγχος και τα αρνητικά σας συναισθήματα αντί να σας χαλαρώνουν. Σε μέρα που δίνετε εξετάσεις, για παράδειγμα, αποφύγετε να συζητήσετε το συγκεκριμένο θέμα με τους γονείς ή τους συμφοιτητές σας αν νιώθετε ότι η συγκεκριμένη συζήτηση θα ενισχύσει το άγχος σας. Εξηγήστε τους απλά και ειλικρινά την κατάσταση και να είστε σίγουροι ότι θα δείξουν κατανόηση.

Κλείνοντας, να έχετε στο μυαλό σας ότι το να καταπολεμήσετε το άγχος είναι μία διαδικασία που ίσως χρειαστεί κάποιο χρόνο να γίνει αλλά δεν είναι ακατόρθωτο να επιτευχθεί, αρκεί να να οργανώσετε σωστά το πρόγραμμα σας.

Ναταλία Κακούρου

Tags: , , ,