Οι γνωστοί άγνωστοι: Μαρία Κάλλας

Η υπέροχη φωνή ενός μύθου, η φωνή όλων των μεγάλων ρόλων της κλασικής μουσικής, η γυναίκα που έκανε ποπ τις όπερες, η Μαρία Κάλλας. Πώς κατάφερε να περάσει στην ιστορία;

Η Κάλλας γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 στη Νέα Υόρκη. Τα παιδικά της χρόνια ήταν δύσκολα καθώς δεχόταν ισχυρές πιέσεις από το σπίτι της. Σε μικρή ηλικίαήρθε με την οικογένειά της στην Ελλάδα, όπου ήταν ο τόπος καταγωγής τους. Λίγο μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τις δυνάμεις του Άξονα, όμως, η Κάλλας, εξ αιτίας της υποβάθμισής της στη Λυρική Σκηνή, και εν μέσω της πολεμικής των συναδέλφων της που την κατηγορούσαν για συνεργασία με τους κατακτητές, αποφασίζει να επιστρέψει στις Η.Π.Α. Το Σεπτέμβριο του 1945 βρίσκεται στη Νέα Υόρκη και ξεκινά την προσπάθεια για ανεύρεση εργασίας, δεν καταφέρνει όμως να υπογράψει συμβόλαιο.

maria_callas

Εντούτοις η ακρόασή της από τον Έντουαρντ Τζόνσον, διευθυντή της Όπερας, φέρνει την προσφορά δύο ρόλων στα έργα “Φιντέλιο” του Μπετόβεν και “Μαντάμ Μπατερφλάι” του Πουτσίνι. Η Κάλλας απορρίπτει τους ρόλους. Δε θέλει να τραγουδήσει τον “Φιντέλιο” στα αγγλικά, ενώ αισθάνεται πολύ εύσωμη ώστε να ερμηνεύσει την αιθέρια “Μπάτερφλάι”.

Η γνωριμία της με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Αρένας της Βερόνα, Τζενατέλο, την οδηγεί στην Ιταλία. Εκεί το 1947, κάνει την πρώτη της εμφάνιση στην Αρένα της Βερόνα με την “Τζοκόντα” του Πονκιέλι. Τον ίδιο χρόνο εμφανίζεται και στην Βενετία. Τότε γνωρίζει και τον  μουσικόφιλο Ιταλό βιομήχανο Τζοβάνι Μενεγκίνι, με τον οποίο παντρεύεται το 1949. Ο Μενεγκίνι έχοντας και ρόλο μάνατζερ άσκησε καταλυτική επιρροή στην καριέρα της Κάλλας, υποβάλλοντάς την σε δίατα με σκοπό ν’ αποκαλύψει καλύτερη εξωτερική εμφάνιση και αποτρέποντάς την από οποιαδήποτε βιοτική απασχόληση, με την οικονομική κάλυψη που της παρείχε. Έτσι, τον ίδιο χρόνο η Κάλλας εμφανίζεται στο Μπουένος Άιρες και το 1950 στο Μεξικό.

Στις 7 Δεκεμβρίου 1951 η Κάλλας ανοίγει τη σαιζόν στη Σκάλα του Μιλάνου με τους “Σικελικούς Εσπερινούς”, εμφάνιση που προσφέρει μεγάλη αναγνώριση. Στα χρόνια που ακολούθησαν η Κάλλας γνώρισε πολύ μεγάλους θριάμβους στην Σκάλα, υποδυόμενη ένα ευρύ φάσμα ρόλων. Το 1955 ανέβηκε η ιστορική παράσταση της “Τραβιάτα” του Βέρντι, σε σκηνοθεσία του Λουκίνο Βισκόντι.

Το 1956 εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, ως “Νόρμα” στο ομώνυμο έργο του Μπελλίνι. Το 1960 τραγουδά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου την Νόρμα, και το επόμενο έτος υποδύεται την Μήδεια, σε σκηνοθεσία του Αλέξη Μινωτή. Το 1962 αποθέωσαν την ίδια παράσταση στη Σκάλα του Μιλάνου. Το 1965 εμφανίζεται για τελευταία φορά σε παράσταση στο Covent Garden με την “ Τόσκα” , σε σκηνοθεσία του Φράνκο Τζεφιρέλι.

Το 1966 απεκδύεται την αμερικανική υπηκοότητα και λαμβάνει την ελληνική. Ταυτόχρονα παίρνει διαζύγιο από τον Μενεγκίνι, ενώ διατηρεί ήδη σχέση με τον Αριστοτέλη Ωνάση. Το 1968, όμως, ο Ωνάσης παντρεύτηκε την Τζάκυ Κένεντυ βυθίζοντας σε κατάθλιψη την υψίφωνο.

Το 1969 γυρίζει την Μήδεια του Ευριπίδη σε ταινία, σε σκηνοθεσία του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, αλλά ήταν εισπρακτική αποτυχία. Το 1970 εισήχθη στο νοσοκομείο μετά από απόπειρά της ν’ αυτοκτονήσει. Το 1973, τραγούδησε στην Όπερα των Παρισίων, όπου το κοινό την κάλεσε στη σκηνή 10 φορές καταχειροκροτώντας της. Η τελευταία της εμφάνιση έγινε στην Ιαπωνία το Δεκέμβρη του 1974.

Πέθανε στις 16 Σεπτεμβρίου 1977 στο Παρίσι, το κορμί της αποτεφρώθηκε και, κατά την επιθυμία της, η τέφρα της σκορπίστηκε στ.ο Αιγαίο

Ιωάννα Λιούτσια

 

Tags: , , , , , , , , , ,