Το κρασί πιάνει μπάρα, ταράτσα και πεζοδρόμιο

Όταν τα δεδομένα αλλάζουν, αλλάζουμε κι εμείς. Οι εποχές δημιουργούν νέες συνήθειες και ανάλογες διαθέσεις. Σήμερα, στη δίνη της οικονομικής κρίσης, έχουμε διαμορφώσει, εκτός των άλλων, έναν διαφορετικό τρόπο διασκέδασης και μια αλλιώτικη καταναλωτική στάση. Ο Χρήστος Ζαχαρόπουλος, μεταπτυχιακός φοιτητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών του διατμηματικού προγράμματος «Αμπελουργία- Οινολογία», μας εξηγεί το λόγο που ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων –και ιδίως νέων- επιλέγει να περάσει τον ελεύθερο χρόνο του σε ένα από τα wine bars που ξεμυτίζουν το ένα μετά το άλλο στον Αθηναϊκό -και όχι μόνο- χώρο διασκέδασης.

winebars

Σ’ ένα winebar, αμέσως-αμέσως, οι γευστικοί μας ορίζοντες εμπλουτίζονται γύρω από την οινική κουλτούρα κάθε λαού και εξοικειωνόμαστε με το σωστό τρόπο κατανάλωσης του κρασιού. Κρασιά για κάθε τύπο και ώρα, για κάθε γούστο και οινόφιλους κάθε επιπέδου. «Έχουμε τη δυνατότητα να γευτούμε διάφορα αξιόλογα κρασιά το ίδιο κιόλας βράδυ, σε ποτήρι δίχως να χρειάζεται η αγορά ολόκληρης τη φιάλης. Σε ορισμένα wine bars, μάλιστα, μπορεί κανείς να πάρει μικρό ποτήρι δοκιμής, στη μισή τιμή του κανονικού, μέχρι να καταλήξει στο κρασί που του αρέσει. Μπορούμε, εάν θέλουμε, να αλλάξουμε κρασί, να επιλέξουμε μία άλλη ποικιλία, έναν άλλο παραγωγό, να δοκιμάσουμε κρασί από τη Αρχαία Μαντινεία και τη Νάουσα και αμέσως μετά, από την Αυστραλία και την Νότιο Αφρική. Οι φίλοι του κρασιού μπορούν να εξερευνήσουν τον ελληνικό αμπελώνα αλλά και τον διεθνή, αφού οι ετικέτες των κρασιών, ως επί το πλείστον, προέρχονται και από ελληνικούς και από ξένους αμπελώνες», εξηγεί ο Χρήστος Ζαχαρόπουλος.

Δεν έχουμε λόγους να μη προτιμήσουμε τις ελληνικές ετικέτες κρασιών. Ο πλούτος της ελληνικής γης σε οινοποιήσιμες γηγενείς ποικιλίες αμπέλου και η πληθώρα ταλαντούχων, καταρτισμένων Ελλήνων οινοποιών συνθέτουν ένα άκρως γευστικό αποτέλεσμα και καθιστούν τον ελληνικό αμπελώνα έναν από τους πλουσιότερους του κόσμου. Η διαφορετικότητα και η μοναδικότητα του κρασιού φαίνεται από τη πρώτη γουλιά. «Η αγάπη του Έλληνα για το κρασί μετρά αιώνες, άλλο που αυτό το νέο winestyle εμφανίστηκε αργά στην Ελλάδα σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο. Όμως, με το πέρας του χρόνου τα wine bars αυξάνουν σε αριθμό και δημοτικότητα. Ανοίγουν ένα καινούργιο μονοπάτι ψυχαγωγίας στην εκπαίδευση και μάθηση του κρασιού. Και είναι οφθαλμοφανές,τα εγχώρια wine bars, πλέον, έχουν ελάχιστα να ζηλέψουν σε τεχνολογία, τεχνογνωσία, αισθητική και γενικότερη προσέγγιση από αυτά στις πιο δυνατές αγορές του κόσμου».

Σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο τα wine bars συμπεριλαμβάνονταν στο τρόπο διασκέδασης εδώ και πολλά χρόνια σε χώρες με ανεπτυγμένη την οινική τους κουλτούρα, όπως η Γαλλία, η Αγγλία, η Ιταλία, και οι Η.Π.Α.Στην Ελλάδα εμφανίστηκαν σιγά-σιγά μέσα στα προηγούμενα χρόνια· και τώρα πια μοιάζει να ‘χουν γίνει μόδα. Μπορεί να ‘ναι μόδα, μπορεί να ‘ναι ανάγκη. Ακόμη κι αν είναι μια μόδα, όμως, δείχνει να είναι από αυτές που έχουν χρόνο και δρόμο μπροστά τους.

Δεν είναι παράξενο πως αυτή η νέα συνήθεια ξέσπασε σε καιρούς οικονομικής λιτότητας. «Με την οικονομική κρίση, το wine bar σαν ιδέα λειτούργησε ως ένας φθηνός αλλά όχι λιγότερο ποιοτικός τρόπος διασκέδασης. Αυτή η λογική στηρίζεται σε δύο παραμέτρους. Πρώτον, της σωστής διαχείρισης της τσέπης μας και δεύτερον, της γνωριμίας και απόλαυσης ενός καλού ποτηριού κρασί- με συνοδευτικό έναν από τους νόστιμους μεζέδες-, με μία καλή παρέα, σε μία ατμόσφαιρα τόσο ήρεμη και τόσο φασαριόζικη ώστε να ευνοείται η συζήτηση. Παράγοντες, οι οποίοι μας οδηγούν σ’ έναν λιγότερο δαπανηρό τρόπο αναψυχής, με αποτέλεσμα να ξεφύγουμε από εκείνον τον κλασικό τρόπο διασκέδασης. Μπορούμε να γευτούμε ένα ποτήρι κρασί, από μία πληθώρα ποιοτικών εμφιαλωμένων κρασιών μπορώντας να ορίσουμε εμείς το χρηματικό ποσό που είμαστε διατεθειμένοι να ξοδέψουμε.Οι τιμές για ένα ποτήρι ή μία φιάλη κρασί κυμαίνονται σε λογικά επίπεδα (περί τα 4 ευρώ / ποτήρι)», αιτιολογεί τη προτιμησιακή συμπεριφορά του κόσμου.

Αυτά τα bars επιχειρούν να μας μάθουν πράγματα περί οίνου -τα οποία κάποιοι από εμάς αγνοούσαμε- δίνοντας τη πινελιά και αισθητική που αρμόζει στο κρασί. Ανεπιτήδευτη και προσιτή.

Έλενα Στρόδα

Tags: , , , , , , , , , , , ,