Επιταγή Επαγγελματικής Κατάρτισης: Ευκαιρία ή Εκμετάλλευση;

Είσαι άνεργος εγγεγραμμένος στο μητρώο του ΟΑΕΔ μήνες; Είσαι απόφοιτος λυκείου, ΤΕΙ, ΑΕΙ και είσαι κάτω των 30; Το ΕΣΠΑ και τα κατά τόπους κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης (από εδώ και στο εξής ΚΕΚ), έχουν τη λύση. Το όνομα αυτής…. Επιταγή Επαγγελματικής Κατάρτισης ή αλλιώς Voucher. Όσοι γνωρίζετε τι είναι το voucher μπορείτε να πάτε κατευθείαν στην επόμενη παράγραφο, οι υπόλοιποι συνεχίστε την ανάγνωση.

epitagi

Το Voucher είναι ένα πρόγραμμα μέσω του οποίου επωφελούνται οι άνεργοι, τα ΚΕΚ και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το πρώτο πράγμα που συμβαίνει, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία, είναι η πρόσκληση ενδιαφέροντος για προγράμματα σχετικά με υγεία, με τουρισμό, με τομείς οικονομικής δραστηριότητας, σε επιχειρήσεις για απόκτηση εργασιακής εμπειρίας και άλλα. Το εύρος των ηλικιών που επωφελούνται από κάθε πρόγραμμα κυμαίνεται από 18 έως 64 (ανάλογα με το πρόγραμμα). Σε αυτό το σημείο να αναφέρω ότι θα καταθέσω την εμπειρία μου σχετικά με το πρόγραμμα “Επιταγή εισόδου για νέους 18-24 και 25-29 ετών σε ιδιωτικές επιχειρήσεις για απόκτηση εργασιακής εμπειρίας”. Οι ενδιαφερόμενοι λοιπόν, συμπληρώνουν τη σχετική αίτηση στην οποία βασικό κριτήριο αποτελούν οι μήνες της ανεργίας. Όταν βγουν τα αποτελέσματα με τους επιτυχόντες, οι ωφελούμενοι πρέπει να απευθυνθούν σε ένα ΚΕΚ ώστε να βρουν μια επιχείρηση και να παρακολουθήσουν τα θεωρητικά μαθήματα που σχετίζονται με το πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν. Το επόμενο βήμα είναι οι συνεντεύξεις με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Όταν επέλθει η συμφωνία από όλες τις μεριές, ο νέος εργαζόμενος ξεκινάει τη θεωρητική του κατάρτιση (περίπου τριών εβδομάδων). Στη συνέχεια, οι ωφελούμενοι, πηγαίνουν στην επιχείρηση της επιλογής τους και ξεκινάνε την πρακτική άσκηση που διαρκεί από 4-6 μήνες. Τα οφέλη για τον εργαζόμενο είναι: η εργασιακή εμπειρία, η γνωριμία με την αγορά εργασίας, οι διαπροσωπικές σχέσεις στον εργασιακό χώρο και οι χρηματικές απολαβές. Οι απολαβές χωρίζονται σε 3 δόσεις. Η πρώτη μετά τα θεωρητικά μαθήματα, η δεύτερη μετά την πρώτη φάση του προγράμματος και η τρίτη μετά το τέλος του προγράμματος.

Ως εδώ φαίνεται να μην υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Ή μήπως όχι;

Είμαι νηπιαγωγός και επιλέχτηκα από το πρόγραμμα που προανέφερα. Μετά από συνέντευξη πήγα σε ένα ιδιωτικό σχολείο. Στο τμήμα των ωφελούμενων ήμασταν άτομα από διάφορους επαγγελματικούς προσανατολισμούς. Η θεωρητική κατάρτιση που κάναμε αφορούσε πιο εξειδικευμένα αντικείμενα αναφορικά με management και διοίκηση επιχειρήσεων και δεν σχετίζονταν με το αντικείμενό μας ή τις αρμοδιότητές μας απέναντι στις εταιρίες που θα πηγαίναμε. Ξεπερνώντας αυτό το γεγονός, προχωρήσαμε στο επόμενο στάδιο το οποίο ήταν η τοποθέτησή μας στην επιχείρηση. Στον νέο εργασιακό χώρο, είσαι ο νέος, ο ψαρωμένος, ο ψιλοάσχετος, που όλοι γνωρίζουν πως είσαι εκεί μέσω προγράμματος. Αυτό το γεγονός σε κάνει να μοιάζεις με μπαλαντέρ. Μπορούν να σε στείλουν να κάνεις τα θελήματα, τις αγγαρείες και τη λάντζα. Εξάλλου, είσαι ένα άτομο που βρίσκεται εκεί δοκιμαστικά για ένα μικρό διάστημα. Αν δεν τους κάνεις, μετά τη λήξη, φεύγεις και ούτε γάτα ούτε ζημιά. Δεν υπάρχουν οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης απέναντί σου. Οπότε, καταλήγεις να νιώθεις ένας αναλώσιμος εργαζόμενος, χωρίς ασφάλεια, χωρίς ένσημα, χωρίς αξιοπρεπή μισθό και χωρίς μέλλον.

Αξίζει τον κόπο όλη αυτή η δοκιμασία; Αν έχεις απελπιστεί από τις δουλειές τύπου πλασιέ, τηλεφωνητής – πρήχτης κτλ και έχεις γερό στομάχι για όσα σε περιμένουν τότε ναι, αλλά αν έχεις λίγη αξιοπρέπεια, ψάξε αλλού. Η προϋπηρεσία που παρέχεται είναι το δυνατό χαρτί του προγράμματος. Την εκμετάλλευση όμως, την οποία νιώθεις μετά από ένα σημείο, δεν μπορείς να την αγνοήσεις. Αυτά τα προγράμματα είναι ένας τρόπος να κινηθεί το χρήμα στα ΚΕΚ, να αποκτήσει ο ιδιωτικός τομέας δωρεάν εργατικά χέρια και ο ωφελούμενος (που μόνο ωφελούμενος δεν είναι) να πάρει τα ψίχουλα. Προσωπικά δεν θα το ξαναέκανα.

Καλή τύχη σε αυτούς που ξεκινάνε αντίστοιχα προγράμματα και καλό κουράγιο… Θα σας χρειαστεί.

Tags: , , , , , ,