Εκπαίδευση και συμπτωματικά γεγονότα

Το εκπαιδευτικό σύστημα ποτέ ίσως δεν οργανωνόταν με σκοπό τη δημιουργία καλών ενεργών πεπαιδευμένων πολιτών που ερευνούν, που γνωρίζουν πλήρως τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους και κάνουν χρήση αυτών. Δεν συμφέρει κανέναν από αυτούς που οργανώνουν τα εκπαιδευτικά συστήματα κάθε χώρας μια τέτοια κοινωνία, μόνο προβλήματα τους δημιουργεί. Η εκπαίδευση άλλωστε ανά εποχές διαμορφώνεται με βάση τις εκάστοτε ανάγκες και περιστάσεις. Η ύλη κα ο σκοπός αλλάζει, αναδιαμορφώνεται συχνά και όχι μόνο επειδή υπάρχει εξέλιξη. Ας το σκεφτούμε λίγο καλύτερα άλλωστε: είμαστε σε μία καπιταλιστική κοινωνία .Υπάρχουν πλούσιοι, υπάρχουν κεφαλαιούχοι, υπάρχουν και οι εργαζόμενοι σε αυτούς κλπ. Είναι αυτονόητο λοιπόν, ότι για να υπάρξει παραγωγή, δεν μπορούν να γίνουν όλοι επιστήμονες, ούτε όλοι να γίνουν πλούσιοι. Αναγκαστικά, κάποιοι θα είναι οι εργάτες. Κάποιοι θα πρέπει να γίνουν αγρότες, ώστε να υπάρχει φαγητό να φάμε.

meletaki35

Αναπόφευκτα, οι διακρίσεις που υπάρχουν στη κοινωνία μεταφέρονται και στο σχολείο. Γιατί αυτό; Διότι αν κάποιος κατέχει οικονομική δύναμη, φυσικά έχει ισχύ και σε κάθε άλλο τομέα και κανένας δεν τολμά εύκολα να πάει κόντρα στο παιδί του, το οποίο πιθανόν να αποφοιτήσει αριστούχος, είτε κατάφερε να μάθει κάτι στο σχολείο είτε όχι. Όλοι θα θυμόμαστε άλλωστε τη καθηγήτρια που έπιασε τον γιο του Σαμαρά να αντιγράφει και όλως τυχαίως έχει απολυθεί. Από την άλλη, ένα παιδί μιας οικογένειας που δεν διαθέτει ούτε τα προς το ζην, φυσικά δεν μπορεί να προσφέρει τα ίδια μέσα εκπαίδευσης στο παιδί, το οποίο ίσως αναγκαστεί να παρατήσει το σχολείο ή να βγάλει μόνο το υποχρεωτικό, αφού πρέπει να προσφέρει οικονομικά κι αυτό.

Φυσικά και δεν υπάρχουν μόνο αυτές οι δύο άκρες, σε τίποτα δεν υπάρχει άλλωστε μόνο μαύρο και άσπρο, αλλά υπάρχουν και όλες οι υπόλοιπες αποχρώσεις ενδιάμεσα. Θα ήθελα όμως τώρα να αναφέρω δύο γεγονότα που λαμβάνουν χώρα με μικρή χρονική διαφορά μεταξύ τους.

 Το πρώτο αφορά το εξής: Πρόσφατα, δόθηκε άδεια από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (9/12/2014) , ώστε το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας (DEREE) να κάνει επισκέψεις ελεύθερα στα Λύκεια ανά την Ελλάδα για το σχολικό έτος 2014-15 για τη διοργάνωση παρουσιάσεων/ workshops για διάφορα αντικείμενα σπουδών, τη παρουσίαση των υποτροφιών του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και του συνολικού προγράμματος ακαδημαϊκών υποτροφιών που προσφέρει το Deree βάσει του βαθμού απολυτηρίου. Επίσης, με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (παρ. 1, αρ. 1, ν. 3696/2008) τα πτυχία διαφόρων ιδιωτικών κολλεγίων θεωρούνται πλέον ίσα με των Ελληνικών ΑΕΙ. Να σημειώσω βέβαια ότι η είσοδος στα σχολεία δεν επιτρέπεται σχεδόν ποτέ σε οποιονδήποτε κοινωνικό ερευνητή, σε μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ακόμη και σε Φορείς που συνεργάζονται με το Δημόσιο, ακόμη κι αν αφορά θέματα όπως bulling, διαπολιτισμική εκπαίδευση, σεξουαλική αγωγή κλπ και, αν καταφέρει κάποιος να πάρει άδεια, θα πρέπει να περιμένει ίσως και εξάμηνο.

Ταυτόχρονα, αυτή τη στιγμή (αν και συμβαίνει καιρό) υπάρχει το απόλυτο χάος στα ελληνικά πανεπιστήμια. Πάλι μισά εξάμηνα, ελλείψεις και το ΕΚΠΑ να ανακοινώνει ότι θα καταθέσει πλασματικό προϋπολογισμό και ότι κινδυνεύει η επιβίωσή του περισσότερο από ποτέ. Την ίδια στιγμή έχουν ελευθερωθεί οι μετεγγραφές φοιτητών, ορισμένα Πανεπιστήμια αρνούνται να υπακούσουν στην οδηγία αυτή και, σε αυτά τα Πανεπιστήμια οι γονείς (!) των φοιτητών που επιθυμούν τη μετεγγραφή τους επιθυμούν (αν δεν έχουν ήδη καταφύγει) να καταφύγουν στη δικαιοσύνη εναντίον των Ιδρυμάτων αυτών.

Θα μπορούσαν να γραφτούν πολλές σελίδες ακόμη σχετικά, ωστόσο είναι μάλλον περιττό. Οποιαδήποτε σύγκριση μεταξύ των προαναφερθέντων είναι καθαρά συμπτωματική, αν και το άρθρο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Τα συμπεράσματα δικά σας…

Tags: , , , , , , , , , , , , ,