Απομυθοποίηση τώρα… (Μέρος 1o)

supplements-300x300Συχνά πυκνά βλέπουμε να ξεσπάνε σκάνδαλα με χρυσούς ολυμπιονίκες που βρέθηκαν ντοπαρισμένοι. Γνωρίζουμε πως τους αφαιρείται το μετάλλιο και πως υπάρχει κάποια σχετική ποινή και ορισμένες φορές θυμόμαστε και το όνομα του αθλητή, αν βέβαια ήταν από την χώρα μας και το άθλημα ήταν σχετικά γνωστό, αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τις βασικές διαφορές ανάμεσα στα απλά συμπληρώματα διατροφής και στα αναβολικά.

Λέξεις όπως κρεατίνη ή πρωτεΐνη είναι πλέον ταμπού αφού το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων όχι μόνο δε γνωρίζει τι ακριβώς κάνουν αλλά έχει και μία αρνητική στάση απέναντι τους συνδέοντας τις λανθασμένα με λέξεις όπως στεροειδή αναβολικά ή ντόπινγκ.

Η κρεατίνη λοιπόν είναι μία ενδογενής ουσία (παράγεται από το σώμα μας) που παράγεται στο συκώτι, το πάγκρεας και τα νεφρά από διάφορα αμινοξέα. Στη συνέχεια μεταφέρεται στους μύες με την κυκλοφορία του αίματος και προμηθεύει με ενέργεια κυρίως το μυϊκό σύστημα, την καρδιά, τον εγκέφαλο και τα νευρικά κύτταρα. Αυτό συμβαίνει διότι το ATP (Τριφωσφορική Αδενοσίνη), η οποία είναι η κύρια πηγή ενέργειας του μυϊκού συστήματος, δημιουργείται από την κρεατίνη.

Η ενδογενής παραγωγή της κρεατίνης ανέρχεται στα 1-2 γραμμάρια ημερησίως ενώ οι ημερήσιες ανάγκες στα 4-5 γραμμάρια. Βλέπουμε λοιπόν πως εκτός από μία καλή διατροφή κυρίως όσον αφορά τους αθλητές η κρεατίνη είναι ένα βασικό συμπλήρωμα διατροφής και γι’ αυτό άλλωστε είναι και ένα από τα πιο δημοφιλή σε ολόκληρο τον κόσμο.

Όσον αφορά τη μονοϋδρική κρεατίνη και όχι τις άλλες μορφές, οι οποίες είναι γνωστές κυρίως λόγω marketing, η αποτελεσματικότητα της έχει αποδειχθεί σε πάνω από 600 μελέτες που έχουν γίνει σε ανθρώπους εδώ και αρκετά χρόνια. Τα αρνητικά αποτελέσματα που ίσως προκύψουν δεν είναι τίποτα άλλο από κράμπες οι οποίες οφείλονται στο ότι η κρεατίνη τραβάει μαγνήσιο από τον οργανισμό. Βέβαια για να μην υπάρξουν άλλα αρνητικά αποτελέσματα θα πρέπει να μην υπερβαίνει κανείς τις δοσολογίες και να μη γίνεται παρατεταμένη χρήση διότι η παρατεταμένη χρήση έχεις ως αποτέλεσμα τη μείωση της ενδογενούς παραγωγής.

Εκτός από την κρεατίνη (αμινοξέα) ένας άνθρωπος που γυμνάζεται έχει μεγαλύτερη ανάγκη και σε πρωτεΐνες, αφού πρόκειται για διατροφικά στοιχεία που είναι υπεύθυνα για τη μυϊκή ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια της προπόνησης οι πρωτεΐνες στους μύες διασπώνται οπότε η πρωτεΐνη βοηθάει ειδικά τους αθλητές στην πρωτεϊνική σύνθεση η οποία γίνεται κατά τη διάρκεια της ανάκαμψης.

Δύο ακόμα συμπληρώματα διατροφής, τα οποία βοηθούν τον οργανισμό κατά τη διάρκεια της προπόνησης, είναι οι ηλεκτρολύτες οι οποίοι ενυδατώνουν με φυσικό τρόπο τον οργανισμό και οι υδατάνθρακες οι οποίοι σε συνδυασμό με τις πρωτεΐνες φέρνουν καλύτερα αποτελέσματα από ότι η πρόσληψη υδατανθράκων ή πρωτεϊνών ανεξάρτητα.

Σε αντίθεση λοιπόν με τα στεροειδή αναβολικά και άλλες επιβλαβείς ουσίες για τον οργανισμό η κρεατίνη, η πρωτεΐνη, οι υδατάνθρακες και οι ηλεκτρολύτες είναι απαραίτητα συμπληρώματα διατροφής για τους αθλητές και η σωστή λήψη τους σε συνδυασμό με σωστή διατροφή και καλό ύπνο φέρνει μόνο θετικά αποτελέσματα.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,